neyrokorrektsiya

Що таке нейрокореція?

Кількість дітей, які мають затримку розвитку або відчувають труднощі з навчанням, постійно зростає. Сприяють цьому різні фактори, а ось виправити порушення в роботі головного мозку буває непросто.

Нейропсихологічна корекція — це сучасний і науково обґрунтований шлях до відновлення балансу в роботі головного мозку. Це не просто вправи і тренування, а тонке налаштування нейронних зв’язків, робота з фундаментальними процесами, від яких залежить розвиток дитини.

Нейрокорекція дозволяє не «лікувати» симптоми, а розкривати наявний потенціал, допомагаючи мозку діяти злагоджено, ефективно і в згоді з віковими завданнями. Тому далі в статті розберемося докладніше, що це за метод, як він проводиться і яких результатів дозволяє досягти в різних клінічних випадках.

Нейропсихологічна корекція – що це таке?

Нейрокорекція – це спрямований вплив на нервову систему людини з метою відновлення, формування або поліпшення функціонування вищих психічних функцій (уваги, пам’яті, мовлення, мислення, моторики, сприйняття та емоцій). Вплив здійснюється за рахунок використання спеціалізованих вправ, технік і методик, заснованих на принципах нейропластичності мозку – його здатності змінюватися і адаптуватися у відповідь на зовнішні та внутрішні стимули.

Нейрокорекція являє собою сукупність науково обґрунтованих підходів, спрямованих на виправлення порушень в роботі центральної нервової системи, викликаних вродженими особливостями розвитку, перенесеними захворюваннями, травмами, емоційними перевантаженнями або стресовими станами. Заняття спрямовані на вплив на конкретні структури мозку, активізацію недорозвинених або ослаблених нейронних зв’язків. Крім цього, вони сприяють формуванню нових, більш стійких нейронних шляхів, що забезпечує відновлення або компенсацію втрачених функцій.

Проведення нейрокорекції вимагає попередньої нейропсихологічної діагностики та підбору індивідуальної терапевтичної програми. Вона може включати вправи на розвиток когнітивних функцій, сенсомоторні практики, психоемоційні тренування, роботу з логопедом та інші форми психокорекційного впливу.

Для чого проводиться нейкорекція?

Нейрокорекція призначена для відновлення, розвитку і нормалізації функцій мозку, які порушені або не сформовані в достатній мірі. Основна мета цієї методики — допомогти дитині краще адаптуватися в навколишньому світі, підвищити її здатність до навчання, поліпшити поведінку, мовлення, мислення і емоційний стан.

Нейропсихологічна корекція успішно вирішує такі завдання:

  1. Відновлення або розвиток когнітивних функцій, таких як увага, пам’ять, мислення, мова і уява.
  2. Поліпшення поведінки та емоційного стану: зниження тривожності, дратівливості, агресії, підвищення самоконтролю і стресостійкості.
  3. Усунення наслідків затримки мовного, психічного та моторного розвитку.
  4. Підвищення здатності до навчання та сприйняття інформації, формування інтересу до навчального процесу.
  5. Поліпшення шкільної адаптації: розвиток посидючості, організованості, мотивації до занять.
  6. Зниження симптомів при неврологічних і психічних розладах (СДУГ, РАС, тиках, заїканні, неврозах).
  7. Підтримка соціальної адаптації: розвиток комунікативних навичок, поліпшення взаємодії з однолітками та дорослими.
  8. Підвищення впевненості в собі та формування позитивного образу «Я».

Комплексний підхід спрямований на активацію власних ресурсів організму, формування зрілих психічних функцій і загальне поліпшення якості життя дитини.

Що таке нейрокореція?

Як мозок може «навчатися» і коригуватися?

Нейропсихологічна корекція ґрунтується на нейропластичності головного мозку. Це унікальна властивість, завдяки якій мозок людини може «навчатися» і коригуватися. Це здатність нервової системи змінюватися під впливом досвіду, навчання або відновлюватися після пошкоджень. Під нейропластичністю мається на увазі вміння мозку створювати і посилювати нейронні зв’язки, а також позбавлятися від невикористовуваних шляхів.

Коли людина освоює нову навичку (читання, письмо, гра на інструменті), між певними нейронами формуються нові зв’язки. Чим частіше повторюється дія, тим міцнішим стає цей зв’язок — за принципом «використовуй або втратиш». Повторення і практика зміцнюють зв’язки між нейронами. Це називається довготривала потенціація — механізм, що лежить в основі довготривалої пам’яті і навчання.

За допомогою нейрокорекції можна перевчити мозок. При цьому важливо правильно підібрати методи впливу з урахуванням особливостей роботи мозку, тому так необхідний індивідуальний підхід у складанні програми корекції.

Показання до призначення нейрокорекції

Рішення про необхідність проведення нейрокорекційної програми приймає нейропсихолог після комплексної діагностики, яка допомагає оцінити рівень розвитку дитини та його відповідність загальноприйнятим нормам. Всіх дітей дошкільного віку рекомендується показувати фахівцеві, щоб вчасно вжити заходів і підготуватися до майбутнього навчання в школі. У деяких випадках, наприклад, при появі ряду симптомів, візит до нейропсихолога краще не відкладати.

Захворювання

Нейрокорекція у дітей рекомендована при різних неврологічних, психічних і нейропсихологічних захворюваннях, особливо тих, які супроводжуються порушенням розвитку когнітивних, мовних, моторних і емоційно-вольових функцій.

До основних показань для проведення нейропсихологічної корекції відносяться такі стани і патології:

  • дитячий церебральний параліч (ДЦП) — при збереженому інтелекті або легкій розумовій відсталості;
  • затримка психічного розвитку (ЗПР);
  • мінімальна мозкова дисфункція (ММД);
  • розлади аутистичного спектру (РАС);
  • синдром дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ);
  • загальне недорозвинення мовлення (ЗНМ);
  • тривожні розлади, неврози, фобії;
  • тики різного походження;
  • заїкання, пов’язане з невротичними причинами;
  • затримка мовленнєвого розвитку (ЗМР) і затримка мовленнєво-рухового розвитку (ЗМРР);
  • сенсомоторна алалія, дизартрія, афазія;
  • перинатальне ураження центральної нервової системи (ЦНС);
  • наслідки черепно-мозкових травм (ЧМТ).

Крім цього, нейрокорекція рекомендована при порушенні шкільних навичок:

  • дислексія — порушення читання;
  • дисграфія — розлад письма;
  • дискалькулія — труднощі в рахунку.

Основні симптоми

Нейрокорекція у дітей проводиться при наявності симптомів, що вказують на відхилення в розвитку нервової системи, порушення когнітивних, поведінкових, моторних або емоційних функцій. Ці прояви можуть бути як яскраво вираженими, так і малопомітними, особливо на ранніх етапах.

Найбільш часті симптоми і стани, при яких показана нейрокорекція:

  • труднощі з утриманням уваги і концентрацією (дитина легко відволікається, «витає в хмарах»);
  • слабка пам’ять (швидко забуває матеріал, важко засвоює нове);
  • затримка розвитку мовлення (бідний словниковий запас, не вимовляє слова, не будує фрази відповідно до віку);
  • порушення логічного мислення, нездатність зрозуміти причинно-наслідкові зв’язки;
  • затримка психічного розвитку (ЗПР, ЗПРР);
  • імпульсивність, невміння контролювати свої дії;
  • часті спалахи агресії або дратівливості без видимої причини;
  • замкнутість, труднощі в спілкуванні з однолітками;
  • страхи, тривожність, підвищена чутливість;
  • порушення сну, нічні страхи, енурез (сечовипускання уві сні);
  • порушення дрібної моторики (важко утримувати олівець, застібати ґудзики, ліпити тощо);
  • незграбність у рухах, погана координація, часті падіння;
  • проблеми з сприйняттям інформації через органи чуття.

Нейрокорекція також може знадобитися при навчальних труднощах, зокрема у випадках, коли у дитини спостерігається низька успішність без об’єктивних причин, труднощі в рахунку, читанні або письмі.

Протипоказання та можливі обмеження

Нейропсихологічна корекція є щадним і безпечним методом, проте існують протипоказання та обмеження, які важливо враховувати при плануванні занять:

  • гострий психічний стан (гострі психози, галюцинації, сильна тривога);
  • епілепсія, особливо в стадії загострення;
  • гепіплегія (втрата довільних рухів кінцівок).

Не застосовується нейрокорекція і при глибокій розумовій відсталості, коли не працюють руки або ноги, оскільки вправи не принесуть бажаного результату. Іншими словами, будуть втрачені ресурси і час. При важких соматичних захворюваннях і в післяопераційний період заняття відкладаються до моменту повного відновлення організму.

З якого віку найкраще проводити нейрокорекцію?

Нейрокорекцію найкраще починати в ранньому віці — приблизно з 3-х років, коли мозок дитини найбільш пластичний і активно розвивається. У цей період нервова система особливо сприйнятлива до зовнішніх впливів, і коригуюча робота може принести найбільш виражений і стійкий ефект.

Точний вік початку терапії залежить від ряду факторів:

  • особливості розвитку конкретної дитини;
  • ступінь вираженості симптомів;
  • поставлений діагноз;
  • рекомендації фахівців (невролога, психолога, нейропсихолога).

Оптимальні вікові періоди:

  1. 3-5 років — час активного формування базових психічних функцій (увага, мова, координація), важливий період для попередження і корекції існуючих порушень.
  2. 6-7 років — етап підготовки до школи: розвивається довільність, мислення, пам’ять, важливо вчасно скорегувати труднощі.
  3. 8-10 років і старше — ефективний етап поглибленої нейрокорекції, якщо раніше були упущені труднощі або вони проявилися пізніше, особливо в процесі шкільного навчання.

Чим раніше виявлені порушення і розпочата робота по їх подоланню, тим більше шансів допомогти дитині адаптуватися, розкрити її потенціал і запобігти закріпленню проблем на довгі роки.

До речі, нейропсихологічна корекція може застосовуватися не тільки для дітей, але і дорослих, які перенесли інсульт, черепно-мозкові травми або з інших причин втратили когнітивні функції.

Етапи нейрокорекції

Основні етапи нейропсихологічної корекції включають в себе послідовну і продуману роботу, спрямовану на діагностику, мотивацію, активне усунення існуючих порушень і оцінку результатів. Кожен етап має свою мету і важливе значення для сталого і глибинного розвитку дитини:

  1. Діагностичний етап. Нейропсихолог проводить комплексну діагностику, щоб виявити рівень розвитку базових навичок і умінь дитини, а також визначити можливі нейрофізіологічні або психологічні порушення, які могли призвести до труднощів у навчанні, поведінці або адаптації.
  2. Установчий етап. Основна мета — сформувати у дитини позитивне ставлення до майбутньої роботи. Фахівець допомагає знизити тривожність, зміцнити впевненість у собі, розвинути інтерес до занять і сформувати довіру. Також нейропсихолог проводить бесіди з батьками, пояснюючи значення кожного виду вправ і загальну структуру майбутньої корекційної програми.
  3. Корекційний етап. Складається з декількох фаз, кожна з яких вирішує конкретні завдання:
  • У першій фазі відбувається м’який вхід в роботу: активізується мозковий кровообіг, стабілізуються психофізіологічні процеси, підвищується загальна працездатність.
  • У другій фазі основна увага приділяється розвитку рухової сфери, великої та дрібної моторики, а також гармонізації взаємодії між правою та лівою півкулями мозку.
  • У третій фазі акцент робиться на розвитку довільності, самоконтролю, здатності до планування та утримання мети.

Заняття проходять в різних положеннях тіла (лежачи, сидячи, на четвереньках, стоячи), що допомагає поетапно вибудовувати нейрофізіологічні та когнітивні функції.

  1. Етап оцінки ефективності. Завершення курсу можливе тільки після досягнення стійкого позитивного результату, а не просто зникнення симптомів.
  2. Нейропсихолог спостерігає за динамікою, щоб виключити повернення клінічних проявів і переконатися в тому, що поліпшення стали частиною стабільного стану дитини. Іноді може знадобитися повторний курс, наприклад, після перенесення сильного стресу, хвороби або соціальних змін.
  3. Цей етап також включає профілактичну підтримку для закріплення досягнутих результатів і запобігання нових порушень.

Що таке нейрокореція?

Які вправи застосовуються для нейрокорекції?

В рамках нейрокорекції використовуються різноманітні вправи, які підбираються нейропсихологом індивідуально — з урахуванням віку дитини, рівня її розвитку та існуючих труднощів.

Мета таких вправ — активізувати роботу всіх функціональних блоків мозку: енергетичного, інформаційного та регуляторного. Заняття охоплюють ключові рівні розвитку: від базових рухів до формування довільної саморегуляції.

Найчастіше в нейрокорекційній практиці застосовуються такі вправи:

  1. Дихальні. Спрямовані на стабілізацію нервової системи, зниження тривожності, поліпшення концентрації та загального психоемоційного стану дитини.
  2. Вправи для окорухової активності. Допомагають налагодити координацію між очима і тілом, розвивають зорове сприйняття, увагу і просторову орієнтацію.
  3. Розтяжка і вправи на тілесну усвідомленість. Сприяють поліпшенню тонусу м’язів, тілесної координації і міжпівкульної взаємодії.
  4. Рухова активність, в тому числі вправи в форматі повзання і перехресних рухів. Розвивають рухову базу, яка впливає на когнітивні функції і здатність до навчання.
  5. Вправи на формування просторових уявлень. Допомагають дитині краще орієнтуватися в навколишньому світі, розуміти напрямки, співвідносити об’єкти між собою.
  6. Завдання на розвиток довільності та самоконтролю. Формують уміння планувати дії, утримувати увагу, дотримуватися інструкцій і регулювати власну поведінку.
  7. Емоційно-вольова корекція. Спрямована на розвиток здатності розпізнавати і виражати емоції, справлятися з фрустрацією, формувати внутрішню стійкість.
  8. Завдання на координацію рухів і рівновагу. Розвивають моторну точність, синхронність, ритмічність і баланс, що важливо як для тіла, так і для розумових процесів.

Всі ці вправи в сукупності активують різні зони головного мозку — від підкіркових структур до префронтальних відділів, відповідальних за свідоме планування і контроль. Таким чином, нейрокорекція допомагає дитині не просто «підтягнути» окремі навички, а системно розвинути її мозкову діяльність, поліпшити навчання, поведінку і адаптацію в соціумі.

Результати нейрокорекції

У нашому медичному центрі нейрокорекція підбирається індивідуально для кожної дитини, завдяки чому вдається досягти значних і стійких поліпшень у розвитку базових навичок і здібностей. При регулярних заняттях вдається отримати такі результати:

  1. Поліпшення уваги та пам’яті. Дитина стає більш зосередженою, здатною утримувати увагу на завданні довше, краще запам’ятовує інформацію і ефективніше її відтворює.
  2. Поліпшення мовлення. Нормалізується звуковимова, збільшується словниковий запас, розвивається зв’язне мовлення і поліпшується розуміння зверненого мовлення.
  3. Розвиток моторики і координації. Підвищується точність рухів, поліпшується координація, зникає незручність у діях.
  4. Формування просторових уявлень. Дитина починає краще орієнтуватися в навколишньому просторі, розуміти напрямки, співвідносити об’єкти між собою.
  5. Зміцнення самоконтролю і довільності. Формується здатність до планування, контролю за своїми діями, вміння дотримуватися правил і завершувати розпочате.
  6. Зниження тривожності та агресії. Дитина стає більш емоційно стійкою, знижується рівень страху, дратівливості, примхливості.
  7. Поліпшення навчальної мотивації. Підвищується інтерес до навчання, діти починають охочіше виконувати завдання, відчувають успіх і впевненість у своїх силах.
  8. Соціальна адаптація. Діти легше встановлюють контакт з однолітками і дорослими, краще сприймають норми поведінки в колективі, стають більш впевненими в собі.

Нейропсихологічна корекція не усуває симптоми «механічно», а допомагає перебудувати роботу мозку таким чином, щоб дитина навчилася самостійно справлятися з труднощами і гармонійно розвиватися в різних сферах життя.

Переваги нейропсихологічної корекції

Важлива перевага нейрокорекції – безпека і природність, оскільки це не медикаментозне втручання. Всі впливи відбуваються через вправи і рухи, а заняття проходять в ігровій формі і не шкодять організму дитини, не викликають негативних наслідків і ускладнень.

Програма нейрокорекції складається нейропсихологом з урахуванням віку, рівня розвитку, специфіки порушень і потреб конкретної дитини. Заняття охоплюють всі три функціональні блоки мозку: енергетику (увага, бадьорість), переробку інформації (пам’ять, сприйняття), контроль і регуляцію (мислення, планування).

Це формує збалансований і гармонійний перебіг всіх когнітивних процесів.

До інших переваг нейрокорекції можна віднести наступне:

  1. На відміну від багатьох поверхневих методів, нейрокорекція спрямована на усунення першопричин труднощів — порушень у функціонуванні певних зон мозку. Завдяки цьому досягаються стійкі і глибинні зміни.
  2. Паралельно з розвитком пам’яті, уваги та мислення формуються стійкість до стресу, саморегуляція, впевненість у собі та зниження тривожності.
  3. Висока ефективність при різних порушеннях, в тому числі при СДУГ, ЗПР, труднощах у навчанні, дисграфії, дислексії, аутизмі, тикових розладах та інших станах.
  4. Метод допомагає не тільки скорегувати вже існуючі труднощі, але і запобігти розвитку вторинних проблем — шкільної неуспішності, соціальної ізоляції та проблем з поведінкою в майбутньому.

В результаті комплексних і послідовних занять дитина стає більш організованою, спокійною, здатної до навчання, краще адаптується в колективі та сім’ї, у неї з’являються позитивні емоції від власних успіхів, підвищується загальна якість життя.

Якщо ваша дитина має діагноз СДУГ, розлад аутичного спектру, затримка психічного розвитку або відчуває труднощі з навчанням у школі, запишіться на консультацію до нашого нейропсихолога. Лікар проведе діагностику і підбере ефективні методи корекції.

Поширені питання про нейрокорекцію

Як проходить заняття з нейрокорекції?

Заняття будується у вигляді комплексу вправ, що включають дихальні практики, координаційні завдання, окорухові вправи, роботу на розвиток просторового мислення, пам’яті, мовлення та уваги. Всі етапи проходять в ігровій формі, щоб дитині було цікаво і комфортно.

Скільки потрібно занять, щоб побачити результат нейрокорекції?

Перші позитивні зміни зазвичай помітні вже через 8-10 занять. Однак для досягнення стійкого результату може знадобитися від 3 до 6 місяців регулярних сеансів. Точна кількість занять залежить від початкового стану дитини, віку та інтенсивності програми.

Чи можна проводити нейрокорекцію в домашніх умовах?

Після діагностики та рекомендацій фахівця батькам дійсно можна і потрібно виконувати частину вправ вдома, щоб закріпити і посилити терапевтичний ефект. Однак самостійний підбір завдань без професійної оцінки робити не варто — важливий індивідуальний підхід.

З якими методиками можна поєднувати нейрокорекцію?

Нейропсихологічну корекцію ефективно поєднують з логопедією, сенсорною інтеграцією, АВА, когнітивно-поведінковою, арт-терапією та ЛФК. Комплексний підхід дозволяє прискорити розвиток дитини і досягти більш стійких результатів.

Автор:

Сторожук Олександр Михайлович

CEO DV clinic, психофізіолог

Задати питання або записатися на прийом

Запитати в Viber

Запитати в Telegram

Запитати в Facebook

Вартість

Консультація психофізіолога (деталізована розшифровка ЕЕГ, аналіз МРТ, доплерографії та супутніх аналізів) консультація 45-60 хв 990 грн
Термінова консультація психофізіолога (до 14 днів), (деталізована розшифровка ЕЕГ, аналіз МРТ, доплерографії та супутніх аналізів) консультація 45-60 хв 1980 грн
Заключна консультація психофізиолога для оцінки проміжного результату, та корекції програми консультація 30 хв 500 грн
Консультація лікаря невролога вищої категорії консультація 45 хв 990 грн
Консультація лікаря психіатра консультація 30 хв 1500 грн
Консультація лікаря-психіатра, лікаря-психіатра дитячого Гусака Андрія Васильовича консультація 60 хв 2600 грн
Консультація логопеда-дефектолога консультація 45 хв 890 грн
Консультація нейропсихолога (нейропсихологічна діагностика, консультація, заключення) консультація 45-60 хв 890 грн
Розширена консультація нейропсихолога + скринінг раннього розвитку за методикою ASQ-3 консультація 80 хв 1390 грн
Первинна консультація по сенсорній інтеграції консультація 60 хв 890 грн
Консультація дитячого психолога консультація 50-60 хв 890 грн
Консультація когнітивно-поведінкового терапевта консультація 50 хв 890 грн
Консультація психолога у напрямку Позитивна психотерапія за Н. Позешкіан консультація 50-60 хв 890 грн
Сімейне консультування консультація 90 хв 1500 грн
Консультація АВА терапевта консультація 60 хв 990 грн

Спробуйте стікерпаки нашого центру

перейдіть за посиланням для завантаження

О центре